Podsumowanie szkoleń w Projekcie "Doskonałość Dydaktyczna Uczelni"
W ramach projektu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” zaplanowane i zorganizowane zostały szkolenia:
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas procesów dydaktycznych
- Sztuka dydaktyki akademickiej
- Szkoła Tutorów
- Szkoła Mentorów
Łącznie w szkoleniach uczestniczyło 96 osób. Odbywały się one od 21 czerwca do 25 lipca 2023 roku, zgodnie z odrębnymi kalendariami dla każdej grupy szkoleniowej (archiwum).
Tematyka „Wykorzystania SI podczas procesów dydaktycznych” wspiera nauczycieli akademickich w podążaniu za aktualnymi trendami i nowoczesnością. Pokazuje jednocześnie aspekty etyczne oraz zagadnienia samodzielności pracy. Wskazuje możliwości i perspektywy stosowania oraz, co równie ważne, uczenia studentów stosowania i wykorzystywania przełomowych technologii.
Kształcenie umiejętności praktycznych i kompetencji oczekiwanych na rynku pracy na poziomie dydaktyki przedmiotu wymaga zasadniczo odpowiedniego zaprojektowania zajęć – spójności efektów, treści i metod dydaktycznych oraz sposobów weryfikacji i oceny studentów. Zajęcia te powinny być nasycone nowoczesnymi, technikami i metodami wspierającymi samokształcenie, uczenie się przez doświadczanie i wymagającymi aktywności studenta w przyswajaniu wiedzy. Tym zagadnieniom poświęcone było szkolenie w zakresie „Sztuki dydaktyki akademickiej”.
Głębszym zakresem procesu dydaktycznego jest jego indywidualizacja i personalizacja, gotowość do umiejscowienia studenta/doktoranta w centrum zainteresowania, rozpoznania jego potencjału, dostosowaniu procesu nauczania do jego indywidualnych potrzeb, zainteresowań i oczekiwań. Taka forma kształcenia, oparta jest na relacji mistrz-uczeń, wiąże się z wzajemnym poznaniem, zaufaniem i szacunkiem obu stron, wymaga od podopiecznych zaangażowania i odpowiedzialności za efektywność wspólnych działań. „Szkoła Tutorów” i „Szkoła Mentorów” stanowiły przygotowanie przyszłych opiekunów do prowadzenia indywidualnych procesów tutorskich i mentorskich.
W trakcie realizacji poszczególnych szkoleń ich uczestnicy poznali właściwe dla ich tematyki nowoczesne metody i techniki, narzędzia rozwijające krytyczne myślenie i wnikliwość intelektualną, sens i cel stosowania zróżnicowanych strategii nauczania i motywowania. Niewątpliwie wzmocnili też własne kompetencje komunikacyjne, stali się jeszcze bardziej otwarci.
Efektem – dzięki zaangażowaniu i gotowości uczestników szkoleń do prowadzenia zajęć w formie zindywidualizowanej – są wprowadzane w SGGW już od bieżącego roku akademickiego Program Tutoringu Akademickiego oraz Program Mentoringu Akademickiego.