Tutoring i mentoring w SGGW
Indywidualizacja i personalizacja kształcenia w SGGW
Zastanawiasz się, czym jest tutoring? Co to jest mentoring? Chcesz dowiedzieć się – jak osiągać swoje cele? Stawiasz przed sobą ambitne wyzwania i chcesz je zrealizować? Ta informacja jest dla Ciebie! Dowiesz się z niej czym są:
- kształcenie spersonalizowane
- tutoring
- tutoring naukowy
- tutoring rozwojowy
- mentoring
Kształcenie spersonalizowane polega na umiejscowieniu CIEBIE w głównym obszarze zainteresowania, rozpoznania Twojego potencjału oraz dostosowaniu procesu nauczania do Twoich indywidualnych potrzeb, zainteresowań i oczekiwań. Personalizacja kształcenia polega przede wszystkim na relacji opiekun – podopieczny (mistrz – uczeń). Wymaga czasu, łączy się z wzajemnym poznaniem, zaufaniem, zrozumieniem i szacunkiem.
Zaangażowanie – klucz do sukcesu
Dla skuteczności kształcenia spersonalizowanego konieczne jest Twoje zaangażowanie, czyli gotowość i umiejętność, często przy wsparciu wyrozumiałego opiekuna, identyfikacji własnych celów i potrzeb, do których osiągnięcia będziecie wspólnie zmierzać. Ty jesteś odpowiedzialny za efektywność uczenia się w formacie indywidualnym.
Ofertą SGGW dla Ciebie to tutoring lub mentoring. Zapoznaj się z krótką charakterystyką, poznaj różnice i wybierz!
Do obu programów mogą aplikować studentki i studenci SGGW oraz doktorantki i doktoranci Szkoły Doktorskiej SGGW. Decyzję o podjęciu współpracy z podopiecznym podejmuje ostatecznie Tutor lub Mentor.
Tutoring
Adresowany jest do osób, którym zależy na podniesieniu swojej wnikliwości, samoświadomości, umiejętności podejmowania decyzji, biegłości w nauce, osób które chcą nad sobą pracować, nauczyć się myśleć krytycznie i wyciągać wnioski, rozwijać swój charakter i rozmawiać o wartościach. Tutoring to nie kolejny przedmiot, to nie konsultacje czy korepetycje, tutoring wzmacnia proces dydaktyczny i wychowawczy.
Tutoring możemy podzielić na dwa rodzaje (opis poniżej), zależnie od formułowanych celów: naukowy lub rozwojowy. Dla obu rodzajów tutoringu przebieg procesu tutorskiego wygląda podobnie:
Tutor zadaje pytania, motywuje, aktywizuje, dzieli się swoją wiedzą, inspiruje. Rozmawia o wartościach, dba o rozwój Twojego charakteru, wzmacnia Twoją odpowiedzialność za własny rozwój oraz zdobywane wiedzę i umiejętności.
Tutoring naukowy
stawia w centrum rozwój kompetencji akademickich. Pozwala na zdobycie ponadstandardowych dla kierunku wiedzy i umiejętności wprost od doświadczonego opiekuna, Tutora, specjalisty w danej dyscyplinie. Może polegać na uzupełnieniu czy rozszerzeniu poznanych metod czy technik i ich zastosowań w praktyce naukowej lub biznesowej. Może też polegać na zaprojektowaniu drogi Twojego rozwoju naukowego, wspólnej identyfikacji jej kamieni milowych, przepracowaniu elementów koniecznych dla osiągnięcia sukcesu. Tutoring naukowy może też być dla Ciebie dodatkową ścieżką specjalizacyjną – źródłem umiejętności i wiedzy, niekoniecznie związanych z kierunkiem studiów, w której Twój tutor jest specjalistą. Tutoring naukowy przenika się często z tutoringiem rozwojowym – wynika to ze sposobów pracy nad tym co chcemy wspólnie rozwijać.
Tutoring naukowy pozwala m.in.:
- rozwinąć obszar wiedzy, który Cię fascynuje i na którym Ci zależy,
- konstruktywnie podchodzić do rozwiązywania problemów,
- uczestniczyć w badaniach naukowych w dyscyplinie, która Cię interesuje,
- brać udział w projektach naukowych,
- być współautorem publikacji.
Tutoring rozwojowy
koncentruje się na osiąganiu Twoich celów rozwojowych, wzmacnianiu lub odkrywaniu kompetencji społecznych i interpersonalnych. Stosując odpowiednie narzędzia i techniki pracy, tutor i Ty wspólnie identyfikujecie Twój potencjał, mocne i słabe strony, potrzeby, możliwości oraz umiejętności podejmowania decyzji, zmierzając do skutecznego wykorzystania ich w osiągnięciu założonego celu. Wzmacniane są Twoje kompetencje komunikacyjne, krytyczne myślenie, odpowiedzialność za podejmowane wyzwania i wybory. Może być połączony z tutoringiem naukowym. Cele i efekty tutoringu rozwojowego mogą być związane z dowolnym obszarem Twojego życia – studiów, planów zawodowych, kariery, komfortu codziennego funkcjonowania, zainteresowaniami, etc. Nie muszą być związane ze studiami, ani z uczelnią.
Tutoring rozwojowy pozwala m.in.:
- odkryć własne talenty,
- podnieść pewność siebie,
- wzmocnić samodzielność, samostanowienie i decyzyjność,
- rozwinąć zdolności komunikacyjne, w tym również z samym sobą,
- zaplanować ścieżkę kariery zawodowej.
Mentoring
Mentoring adresowany jest do osób, które w bardzo różnych obszarach własnych działań mają już pewne doświadczenia, wiedzę i być może osiągnięcia, ale potrzebują przyspieszenia, praktycznych wskazówek, chcą w danym obszarze osiągnąć więcej i szybciej. Mają przy tym świadomość ograniczeń wynikających z braku własnych doświadczeń. Twoja relacja z mentorem oparta jest na wzajemnym poznaniu, akceptacji, szacunku i zaufaniu. Mentor – osoba gotowa do dzielenia się swoją wiedzą i życiowym doświadczeniem jest przygotowany do pełnienia roli wspierającego Cię przewodnika i doradcy w realizacji zdefiniowanego celu.
Mentoring minimalizuje uczenie się w sposób ustrukturyzowany, tradycyjny i często mniej efektywny, oferuje rzeczowe wsparcie w rozwiązywaniu konkretnych przypadków przez osoby mające w danym zakresie własne doświadczenia.
Obszary, które masz szansę poruszać ze swoim mentorem realizując zajęcia w Programie Mentoringu Akademickiego SGGW to przede wszystkim nauka, w tym publikacje, badania, metody, znajomość środowiska naukowego, biznesowego, granty, administracja i biurokracja, pomysły i idee, relacje międzyludzkie, komunikacja, prezentacja, dydaktyka, etc.
Kroki do tutoringu
- Wybierz preferowany przez Ciebie rodzaj tutoringu
- Zapoznaj się z biogramami Tutorek i Tutorów
- Wybierz osobę, z którą planujesz podjąć współpracę
- Przygotuj list intencyjny, którym zaprezentujesz się wybranemu Tutorowi
- Zaaplikuj do wybranego Tutora lub Tutorki i dołącz swój list intencyjny
- Bądź gotowa/gotowy na krótką rozmowę wstępną z wybraną osobą
- Poczekaj na decyzję tutora
- Realizuj swój proces tutorski
Uwaga! Jeśli chcesz aby zrealizowany przez Ciebie proces tutorski został uznany przez Prodziekana jako przedmiot do wyboru – poinformuj go / ją o swoich planach i uzyskaj na to zgodę
Kroki do mentoringu
- Zapoznaj się z biogramami Mentorek i Mentorów
- Wybierz osobę, z którą planujesz podjąć współpracę
- Przygotuj list intencyjny, którym zaprezentujesz się wybranemu Mentorowi
- Zaaplikuj do wybranego Mentora lub Mentorki i dołącz swój list intencyjny
- Bądź gotowa/gotowy krótką rozmowę wstępną z wybraną osobą
- Poczekaj na decyzję Mentora
- Realizuj swój proces mentorski
Przepisy:
- Zarządzenie Nr 77 Rektora Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zasad nauczania zindywidualizowanego w formie tutoringu i mentoringu akademickiego w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
- Załącznik Nr 1 do Zarządzenie Nr 77 (Program Tutoringu Akademickiego w SGGW)
- Załącznik Nr 2 do Zarządzenie Nr 77 (Program Mentoringu Akademickiego w SGGW)