Uczelniane Przedmioty Obieralne
„Uczelniane Przedmioty Obieralne” (UPO) – kolejny, istotny element rozszerzania formuły indywidualizacji kształcenia w SGGW, w której studenci podążają za tym co ich ciekawi i interesuje, a mając wybór – podejmują autonomiczne decyzje o tym, czego się uczą.
Zapraszamy wszystkich nauczycieli akademickich SGGW do zaprojektowania, zgłoszenia i poprowadzenia zajęć w realizowanym programie UPO.
Zajęcia UPO:
- mogą być wybrane przez studentkę/studenta dowolnego kierunku i poziomu studiów – są uniwersalne/przekrojowe,
- stanowią ekwiwalent zajęć swobodnego wyboru (przedmiotów fakultatywnych) oferowanych dla poszczególnych kierunków studiów przez wydziały,
- tematyką i zakresem związane są z poznaniem lub praktykowaniem najnowocześniejszych na rynku technik, technologii, metod, procesów, które znacząco wpływają na przyszłość społeczeństwa (nauka, gospodarka, technologie informacyjne, zielony ład, sztuczna inteligencja, gospodarka obiegu zamkniętego, przedsiębiorczość, cele zrównoważonego rozwoju, ESG, etc.) lub
- prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych, nieszablonowych technik dydaktycznych w zakresie organizacji, metodyki, weryfikacji efektów – sprzyjających przyswajaniu wiedzy, w tym praktycznej oraz rozwojowi oczekiwanych na rynku pracy kompetencji,
- nie są realizowane w ramach programu studiów,
- wycenione są na 1 albo 2 albo 3 ECTS i realizowane odpowiednio przez 15, 30 albo 45 jednostek dydaktycznych.
Realizacja zajęć w ramach UPO jest zaliczana do rocznego obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego.
Z uwagi na potencjalnie możliwy udział w zajęciach studentek i studentów dowolnego kierunku studiów, przy projektowaniu zajęć należy uwzględnić konieczność wykluczenia jakichkolwiek czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, na które w trakcie realizacji danych zajęć studenci mogliby być narażeni.
W pierwszej edycji UPO uruchomionych zostanie do 10 przedmiotów, wyłonionych spośród wszystkich zgłoszonych przez nauczycieli akademickich SGGW propozycji. W kolejnych edycjach oferta będzie sukcesywnie rozszerzana. Oceny i kwalifikacji zgłaszanych propozycji zajęć dokona Komisja powołana przez Prorektora ds. Dydaktyki.
- Karta zgłoszenia zajęć do programu UPO: Karta_UPO
- Termin zgłoszeń: 30 kwietnia 2024r.
- Adres, na który nalezy przesłać wypełnioną kartę zgłoszenia: bdd@sggw.edu.pl
Autorzy zakwalifikowanych przedmiotów poproszeni zostaną o wypełnienie sylabusów zaprojektowanych przez siebie zajęć. Kwalifikacja zajęć do UPO zostanie przeprowadzona bezzwłocznie.
Elementy wpływające na ocenę i kwalifikację składanych propozycji zajęć do programu
Wybrane dobre praktyki projektowania zajęć dydaktycznych wymienione poniżej są elementami odrębnymi. Wykorzystanie ich w projektowaniu zajęć zgłaszanych do programu Uczelnianych Przedmiotów Obieralnych jest wskazane i pożądane. Zgłaszane zajęcia zawierające poniższe praktyki (pojedyncze lub połączone) będą kwalifikowane do programu w pierwszej kolejności.
- Innowacyjność, nowoczesność i użyteczność tematyki oferowanych zajęć z punktu widzenia jej rynkowego i praktycznego zastosowania, wpływu na środowisko, społeczeństwo oraz potencjalnie wykonywaną pracę (wszystkie kierunki studiów);
- Zgodność tematyki z założeniami strategii SGGW w zakresie dydaktyki;
- Koncentracja efektów uczenia się na praktycznych/użytecznych umiejętnościach; efekty w kategorii wiedza stanowią tylko niezbędny komponent wprowadzający do osiągania określonych umiejętności;
- Osiąganie efektów uczenia się z kategorii wiedza poprzez kontrolowane przez prowadzącego – nauczyciela akademickiego – wnioski płynące z realizacji przez studentów zadań/ ćwiczeń/ projektów;
- Stosowanie aktywnych, innych niż podawcze, form prowadzenia zajęć – mobilizujących do aktywności i pracy własnej;
- Wykorzystywanie metod i technik dydaktycznych pozwalających na rozwijanie wnikliwości intelektualnej studenta, samodzielnego, formułowania sądów, ewaluacji, konstruktywnego i krytycznego myślenia;
- Wykorzystanie metod dydaktycznych pozwalających na aktywizację studentów w przyswajaniu treści, poszukiwaniu właściwych rozwiązań, samodzielnego analizowania tematyki zajęć i jej dyskutowania;
- Różne i ekwiwalentne możliwe do wybrania przez studenta zgodnie z jego preferencjami sposoby i formy wykonania zadań zlecanych/realizowanych w trakcie zajęć;
- Zastosowanie mieszanego trybu (stacjonarne/zdalne-synchroniczne) realizacji zajęć;
- Realizacja zajęć przez prowadzących z różnych instytutów – Interdyscyplinarność;
- Stosowanie niestandardowych i elastycznych sposobów weryfikacji efektów uczenia się;
- Możliwość uzyskania dodatkowych uprawnień przez studentów, certyfikatów lub zdefiniowanych kompetencji rynkowych;
- Dostępność materiałów dydaktycznych przygotowanych dla realizacji zajęć, zaprojektowanych w sposób uniwersalny – uwzględniający różne, w tym szczególne potrzeby studentów, ich poziom wiedzy, pozwalający na osiąganie zakładanych efektów (uczenie się) w sposób autonomiczny, odpowiadających różnym potrzebom studentów.